Ett nordisk nätverk med uppgift att driva på utvecklingen av elflyg – The Nordic Network for Electric Aviation (NEA) – har just dragit igång. Nätverket, med elva medlemmar, ska organisera workshops och andra evenemang för att bygga kunskap och relationer i Norden.
– Vi ska vara ett nordiskt nätverk som arbetar brett, med både infrastruktur, industrifrågor och nya affärsmodeller, säger Maria Fiskerud, projektledare för NEA, i ett pressmeddelande.
Elektrifiering av flygplan förväntas minska allt från inköp och drift till underhåll. Det öppnar för nya affärsmodeller för regional punkt-till-punkt-anslutning mellan flera regioner i de nordiska länderna. Det nuvarande trafikflödet är centraliserat till de nordiska huvudstäderna
Det finns redan ett stort antal projekt med fokus på elflygplan i världen, men vanligtvis saknas de utmaningar som nordiska väderförhållanden ger. Till exempel batteriets termiska hantering i kallt klimat.
En annan utmaning är de korta landningsbanorna på regionala flygfält. Korta banor kräver i allmänhet propellerplan med hög vinge och de är känsliga för isbildning.
Till att början med har det nybildade nätverket elva medlemmar: Air Greenland, Avinor, Braathens Regional Airlines, El-fly AS, Finnair, Heart Aerospace, Iceland Air, NISA (Nordic Innovation Sustainable Aviation), Rise, SAS och Swedavia.
Satsningen är finansierad av Nordic Innovation, under Nordiska ministerrådet.
Bild: Heart Aerospace