JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Även om EU ännu inte bestämt vilken teknik som ska användas för att koppla upp Europas fordon har Volkswagen valt 802.11p för den kommande modellen av Golf. NXP står för tekniken.

Tanken är god, när bilarna kan kommunicera med varandra och med omgivningen (ofta benämnt V2X), blir det färre olyckor. Länge såg det ut som om valet av kommunikationsteknik skulle falla på wifi-varianten 802.11p som utvecklats för ändamålet.

Men 5G har snabbt seglat upp som ett starkt alternativ, vilket försenat beslutsprocessen (länk).

Nu väljer Volkswagen att utrusta den kommande Golfmodellen med 802.11p i samarbete med NXP.

Enligt pressmeddelandet finns det idag 100 mil väg där skyltar, trafikljus och annan infrastruktur kopplats upp med wifi. Ytterligare 500 mil är planerade.

NXP:s lösning kallas Roadlink och arbetar på 5,9 GHz. Den består av tre delar: beräkningsdelen SAF 5100 och rf-delen TEF5100 medan säkerheten sköts av SXF1800.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus