Svenska Sivers IMA och brittiska Blu Wireless Technology är parhästar sedan länge. I februari slog de gemensamt världsrekord på Mobile World Congress. Nu skriver de avtal kring en radiomodul för det olicensierade frekvensbandet 60GHz.
Blu Wireless är specialist på basband medan Sivers IMA är specialist på radioteknik.
Nu har de två företagen tecknat ett avtal kring radiomoduler för 5G-utrustning över det olicensierade 60 GHz-bandet för fixed wireless access och järnvägstillämpningen kallad track-to-train. Blu Wireless äger lösningen.
– Vår välintegrerade lösning har sett stark efterfrågan och det är mycket glädjande att marknaden nu börjar ta fart och att efterfrågan materialiseras i ordrar, säger Anders Storm, vd för Sivers IMA, i ett pressmeddelande.
Just järnvägsoperatörer har under lång tid stött på stora utmaningar – både tekniska och prismässiga – när de har försökt att leverera pålitlig wifi-uppkoppling i gigabittakter till sina kunder.
Tanken är att den kommande radiomodulen – byggd kring Sivers IMA:s radioteknik och basbandsteknik från Blu Wireless – ska erbjuda en lösning på järnvägsoperatörernas dilemma. Den påstås kunna leverera datatakter som är 100 gånger högre än var 4G-teknik klarar i dagsläget. Därmed bäddar den för stabil och snabb wifi för framtida tågresenärer.
Planen är att track-to-train-lösningen från Blu Wireless ska nå marknaden under det första kvartalet år 2020.
Här kan du läsa om Sivers IMA och Blu Wireless 5G-rekord på MWC i början av året (länk).