Biltillverkaren Volvo och operatören China Unicom ska samarbeta om forskning, utveckling och testning av fordonstillämpningar baserade på 5G för kommunikation mellan fordon och omgivningen (V2X).
Som bekant ger 5G inte bara högre datatakter och bättre kapacietet utan också kortare svarstider och möjligheten att bygga dedicerade nät för olika tillämpningar.
– Med 5G förbättras nätverkets prestanda för att möjliggöra många fler kritiska tjänster i realtid som kan hjälpa föraren att köra säkrare och få en smidigare och trevligare resa. Vi ser fram emot att samarbeta med China Unicom om att utveckla dessa tjänster för den kinesiska marknaden, säger Henrik Green som är teknikchef på Volvo Cars i ett pressmeddelande.
När en bil till exempel får information om trafikproblem längre fram på vägen, såsom vägarbeten, bilköer eller olyckor, kan den vidta förebyggande åtgärder som att sänka hastigheten eller föreslå en annan väg. Detta kan bidra till att öka trafiksäkerheten för de åkande i bilen, samtidigt som man undviker trafik med många start och stopp, vilket ger effektivare energianvändning.
Andra exempel inkluderar möjligheten för bilar att hitta lediga parkeringsplatser lättare med hjälp av trafikkameror. Bilar kan också kommunicera med trafikljus för att fastställa en optimal hastighet och skapa en så kallad "grön våg", och kommunicera med varandra för att optimera säkerheten vid motorvägarnas påfarter och avfarter.
I Kina byggs 5G ut i större städer av både China Unicom och andra operatörer. I likhet med de flesta regioner väntas även Kina införa sina egna regionala standarder för vehicle-to-everything-teknik (V2X).
Samarbetet med China Unicom innebär en förberedelse för lokala krav och skapar en stark närvaro i V2X på Volvo Cars största marknad. Företaget planera att introducera 5G-uppkoppling som en del av nästa generations Volvobilar, baserat på nästa generation av den modulära fordonsarkitekturen SPA2.