JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Scania testar självkörande lastbilar på E4:an

Lastbilstillverkaren Scania har fått tillstånd av Transportstyrelsen att testa självkörande fordon på E4 mellan Södertälje och Jönköping. Testerna startar till sommaren och sker i samarbete med amerikansk-kinesiska Tusimple. En kommersiell lansering kan komma inom fem år.

Redan i september i fjol köpte Volkswagenkoncernen in sig i Tusimple via Traton, det dotterbolag som bland annat äger Scania. Nu står det klart att Södertäljebolaget kommit så långt i integrationen av Tusimples självkörningssystem att Transportstyrelsen beviljat tillstånd för att framföra tunga lastbilar på E4:an mellan Södertälje och Jönköping.

Bilarna kommer att vara lastade med gods för Scanias produktion. Testerna omfattar teknik enligt nivå 4 på SAE-skalan men i praktiken finns en säkerhetsförare som hela tiden är redo att gripa in om det skulle behövas.

Det kommer också att finnas en provningsingenjör från Tusimple i lastbilen som övervakar och verifierar att den information som kommer från sensorerna under körning stämmer med verkligheten.

– I både USA och Kina pågår redan test av lastbilar på nivå 4 på allmän väg, men Scania är såvitt jag känner till först i Europa med att testa tekniken på motorväg och med nyttolast, säger Hans Nordin, som ansvarar för projektet i ett pressmeddelande.

I ett andra steg ska tekniken testas i andra europeiska länder och i Kina.

Enligt Hans Nordin är så kallad Hub2hub-transport, körning på motorväg mellan omlastningscentraler, det första slags transporter på allmän väg där självkörande lastbilar kan bli verklighet.

– Vi har kommit så långt i utvecklingen av självkörande fordon att tekniken kan vara mogen att marknadsintroduceras redan inom fem år när det gäller denna typ av transporter. Däremot dröjer det längre tid innan autonoma fordon för körning på vägar med dubbelriktad trafik och i tätortsmiljöer blir verklighet, säger Hans Nordin i pressmeddelandet.

Scania testar sedan 2017 självkörande lastbilar för gruvtransporter i Australien.

– Erfarenheterna från dessa tester visar att autonoma fordon kan bli verklighet inom bara några år när det gäller transporter inom slutna områden som gruvor och terminaler, säger Hans Nordin.

Scanias samarbetspartner är Tusimple som grundades så senst som 2015. Företaget har huvudkontor i San Diego, USA, och anläggningar i Tucson, Shanghai och Peking. Företaget stöttas av bland annat UPS och har genomfört miljontals kilometer av testkörning på motorväg.

 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)