Svenska Arriver kan härmed erbjuda tre stycken förarstödsfunktioner på Qualcomms självkörningsdator: LSS, FCW och AEB, det vill säga körfältsassistans, kollisionsvarning respektive och autonom nödbromsning.
– Ytterligare funktioner adderas i rask takt, konstaterar Arriver i ett pressmeddelande.
I januari skapade Veoneer dotterbolaget Arriver som fokuserar på att utveckla mjukvara för förarstödsfunktioner och i sinom tid även självkörning på Qualcomms dator Ride.
Arriver har lärt Ride att känna igen fria körytor, vägkanter och vägmarkeringar, och att skilja mellan olika trafikobjekt som fotgängare och bilar.
Det har skett med hjälp av ett nytt neuronnät för bildigenkänning av typen CNN (convolutional neural network). Det kan skilja ut en bil på 400 meters håll och en fotgåängare på 150 meters håll.
Arriver är i färd med att utveckla en ny sorts klassificeringsmetod som bolaget kallar ”holistisk”. Den ska ge Ride bättre trafikförståelse och beskrivs som baserad på händelser och sammanhang. Inlärningen fortsätter och systemet ska kunna förbättra sin funktionalitet över tid med begränsat behov av mänsklig inblandning.
Arrivers mjukvara finns redan i drift i Polestar 2 som blev bästa bil i Euro Ncaps senaste säkerhetsranking.
Nästa generation CNN är ungefär 50 gånger större. Den kommer att göra sig skyldig till betydligt färre felklassifceringar – ner till mellan en tiondel och en femtiondel av andelen fel idag.
– Detta gör det möjligt att skapa den högre tillförlitlighet som krävs för att en bil ska kunna ta över ansvaret för bilkörningen, ett krav för självkörning på nivå 3 och därutöver, säger pressmeddelandet.
Arrivers mjukvara erbjuds till fordonstillverkare och Tier 1-leverantörer.
BILD: De blå områdena är körbara, konstaterar Arrivers mjukvara