Den som kör Mercedes nya elbil EQS kan under vissa väldefinierade förhållanden släppa ratten och låta självkörningen ta över. Bilsäkerhetsföretaget Veoneers stereokameror och 77 GHz-radar bidrar till att kartlägga omgivningen.
EQS går att få med Mercedes system EQS Drive Pilot som kommer att finnas kommersiellt tillgängligt om ungefär ett år. Det är en typ av förarstöd där bilen i vissa fall kan sköta körningen även om föraren måste vara beredd att ta tillbaka ratten. Maximal hastighet är 60 km/h och ett typiskt scenario är kökörning på motorväg. Under tiden som bilen kör själv kan föraren ägna sig åt att exempelvis läsa epost eller surfa.
Dessutom ska bilen kunna klara att parkera på egen hand om parkeringsplatsen är lämpad för det och det är tillåtet i landet.
Förutom lidar har EQS Drive också fjärde generations stereokamera från Veoner med neurala nätverk av typen CNN för att kartlägga var det går att köra säkert. Kamerasystemet processar och klassificerar objekt i 3D i olika väderförhållanden, det gäller bland annat bilar, motorcyklar, gångtrafikanter, körfält, skyltar och trafiksignaler.
Systemet har också Veoneers 77 GHz radar i generation 1.2. Den har mer än 50 procent längre räckvidd i de bakre hörnen än föregående generation för att upptäcka motorcyklar och mer än 100 procent längre räckvidd i de främre hörnen.