JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Smart Eye köper amerikansk konkurrent

Göteborgsföretaget Smart Eye är framförallt bra på att övervaka vad föraren gör, medan amerikanska Affectiva håller reda på vad som finns i hela bilens kupé. Nu gör bolagen gemensam sak genom att Smart Eye köper Affecta för 73,5 miljoner dollar.

Smart Eye grundades 1999 och är i första hand ett mjukvaruföretag som utvecklar AI-baserad ögonföljning och fordonsklassade förarövervakningssystem.

Den hårdvara som biltillverkarna behöver får systemleverantörer som exempelvis Bosch, Delphi och Autoliv ta hand om.

För forskningsändamål och för att tekniken ska kunna utvärderas i fordon, har företaget tagit fram ett antal hårdvaruplattformar.

Affectiva är sprunget ur MIT Media Lab år 2009 och en pionjär inom det som kallas Emotion AI. Företaget har breddat sin teknik till avläsning av interiören i fordon genom att använda maskininlärning och datorseende för att skapa en människocentrerad förståelse av vad som sker i ett fordon.

Företaget teknik används också på mediemarknaden för att analyserar konsumenternas känslomässiga reaktioner på budskap och upplevelser.

I stället för att fortsätta som konkurrenter på fordonsmarknaden går företagen samman genom att Smart Eye förvärvar 100 procent av Affectiva för lite drygt 699 miljoner kronor.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)