Tesla Model 3 får tillbaka sina goda betyg för fordonssäkerhet, efter att det tillfälligt drogs tillbaka när Tesla stängde av radarn.
I april deklarerade Tesla att företaget kan implementera alla sina självkörnings- och förarassistansfunktioner utan radarsensorer. Kamera räcker.
Reaktionen från de amerikanska försökringsbolagens forskningsinstitut IIHS (Insurance Institute for Highway Safety) blev att tillsvidare ta bort Teslas betyg för funktionen Front Crash Prevention.
Men nu har IIHS testat funktionen – och gett tillbaka betyget.
Funktionen får samma betyg som tidigare. Den får högsta betyget ”superior” när det gäller att undvika frontalkollsiion med andra fordon och mellanbetyget ”advanced” för att undvika kollsion med fotgängare.
Teslas vd Elon Musk säger sig inte vara förvånad och utlovar ännu högre betyg med kommande programvaruuppdateringar.
Tesla gjorde sig tidigt ökänd för välja bort en annan sensor, lidar, som övriga fordonsindustrin gjort stora investeringar i.
Elon Musk resonerar att om människor kan köra bil enbart med hjälp av synen, så borde även bilar kunna göra det.