Ett forsknings- och utvecklingsprojekt ska testa flexibel snabbladdning i Riksgränsen. Syftet är att skynda på anslutning av laddinfrastruktur för elbilar.
Under 2020 ökade antalet laddbara elfordon i Sverige med 187 000, vilket är drygt 80 procent. År 2030 beräknas vi ha drygt 2,5 miljoner laddbara elfordon i landet, enligt intresseorganisationen Power Circle.
Konsekvensen är ett ökat intresse av att bygga laddinfrastruktur i hela Sverige. Det i kombination med att det tar tid att bygga om elnätet gör att Vattenfall Eldistribution nu vill testa teknik för flexibel laddinfrastruktur i ett nytt forsknings- och utvecklingsprojekt i Riksgränsen under namnet FlexConnect.
Projektet ska testa och utvärdera tekniska metoder för flexibla anslutningar för snabbladdning av elbilar när elnätet inte har tillgänglig kapacitet för att bibehålla spänningsnivån. I det läget ska tillgänglig effekt för snabbladdare prioriteras ned, för att säkerställa god elkvalitet för elnätskunderna i området.
− Inom ramen för vårt forskning- och utvecklingsprojekt, kommer vi lära om tekniken för flexibel snabbladdning och samtidigt erbjuda en flexibel anslutning till deltagarna i väntan på att elnätet förstärks, säger Niklas Sjöberg på Vattenfall Eldistribution, i ett pressmeddelande.
Vattenfall Eldistribution och Kiruna kommun uppmanar aktörer som vill etablera snabbladdning för elbilar i Riksgränsen att anmäla intresse till projektet.
Här kan du läsa mer om projektet FlexConnect (länk).