Flygbranschen och mobiloperatörerna har under en tid tvistat om 5G på C-bandet utgör en säkerhetsrisk. Näten är tänkta att tas i drift på onsdag, vilket skulle kunna leda till att hundratusentals passagerare blir strandsatta när flygplanen inte kan lyfta.
Kärnfrågan är huruvida 5G-trafik i C-bandet, det vill säga runt 3,8 GHz, kan störa ut flygplanens höjdmätare som utgör ett stöd framförallt vid landning i dålig sikt.
Dessa använder ett band mellan 4,2 GHz och 4,4 GHz medan operatörerna ska ta i drift ett band mellan 3,7 GHz och 3,98 GHz. Tilläggas kan att de betalat runt 80 miljarder dollar för bandet.
Mobiloperatörerna med AT&T och Verizon i spetsen säger nej, C-bandet används redan i 40 länder utan att det stör ut flygtrafiken.
Flygbolagen och flygplanstillverkarna hävdar motsatsen, att det inte är bevisat ofarligt.
Enligt nyhetstjänsten Reuters skickade ett antal flygbolag ett brev i går till bland annat Vita Huset och flygmyndigheten FAA där de varnar för att det blir flygkaos på onsdag om näten tas i drift som planerat. 1100 flygningar kommer att ställas in och hundratusen passagerare kommer att bli kvar på marken liksom stora mängder gods.
De vill att ett antal flygplatser fredas med en C-bandsfri zon på 3,2 kilometer runt området.
Mobiloperatörerna har tidigare gått med på buffertzoner runt 50 flygplatser under ett halvår för att frågan ska kunna utredas ytterligare. FAA har dock inte hunnit verifiera nivåerna från mobilnäten på cirka hälften av dessa så risken finns att de kan anses obrukbara av flygbolagen vilket skulle orsaka kaos.