I höstas fick Volta Trucks en preliminär beställning på 1470 elektriska lastbilar från DB Schenker. Nu tar företaget in 2,5 miljarder kronor för att finansiera teknikutveckling och tillverkning, skriver Dagens Industri.
Volta Trucks grundades så sent som år 2019 av Carl-Magnus Norden och Kjell Walöenmen. Huvudkontoret finns i Sverige men utvecklingen har gjorts i Storbritannien där också de första prototyperna tagits fram medan volymproduktionen ska ske i Steyr, Österrike.
Volta Zero är utformad för stadstrafik med låg förarplats – som i en personbil – för att göra det enklare att kliva i och ur. Det är skjutdörrar till hytten och förarsätet är placerat i mitten för att ge bättre sikt runt om, plus att det finns kameror som ser runt hela fordonet.
Lastbilen är tvåaxlig med en lastkapacitet på 8,6 ton. Totalvikten hamnar då på 16 ton. Den kan ta upp till 16 lastpallar på flaket.
Voltas batteri är på 160 till 200 kWh vilket ger 150 till 200 km räckvidd med en toppfart på 80 km/h.
– Vi håller just nu på att bygga 25 stycken testbilar. De ska testas och sedan kommer åtta av dem att gå till kunder i London och Paris, säger Carl-Magnus Norden till Di.
Företaget har nu tagit in 230 miljoner euro, cirka 2,5 miljarder kronor från framförallt befintliga investerare plus New York-baserade Luxor Capital och investmentbolaget B-Flexion.
– Nästa steg är att ha ”production-verifications-vehicles” i kunders verksamhet. Vi siktar på att ha ett hundratal bilar hos kunder i London och Paris redo i september, säger Carl-Magnus Norden till Di.