I morgon, fredag, drar ”Vasaloppets Vintervecka” igång med tio dagar av olika skidaktiviteter. DHL Freight sköter logistiken, och i år är det en av världens största ellastbilar som tjänstgör: en Volvo FH med maxvikt på 60 ton.
– Hittills har elektriska lastbilar främst kört på kortare sträckor inom städer och storstadsområden. Nu vill vi visa att det går att köra längre sträckor med riktigt tunga elektriska lastbilar – de gör precis samma jobb som en motsvarande dieseldriven lastbil skulle ha gjort, säger Ylva Öhrnell, på DHL Freight, i ett pressmeddelande.
Sedan ett knappt år har den elektriska lastbilen ingått i ett pilotprojekt mellan DHL Freight och Volvo Lastvagnar. Bland annat har den körts den 15 mil långa sträckan mellan Göteborg och Jönköping, med laddning vid ändstationerna.
Nu är det dags att testa ellastbilen i ett förhoppningsvis vintrigt och kallt Dalarna. Parternas förhoppning är att under den dryga veckan kunna samla in information som adderar ytterligare erfarenheter om ellastbilen och dess teknologi.
Tanken är att ellastbilen – en Volvo FH med en tillåten maxvikt på 60 ton inklusive släp – ska leverera skidor och annan utrustning under Vasaloppets Vintervecka (fd Vasaloppsveckan); ett ansvar DHL Freight axlat sedan 2011.