JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

I väntan på batterier att återvinna kan återviningsföretagen öva sig på skrot från tillverkningen. Men samtidigt vässa armbågarna inför ett stundande nappatag om de uttjänta battericellerna, när de börjar dyka upp. Det tipsar analysföretaget Benchmark Mineral Intelligence.

Elbilsförsäljningen exploderar, och med den tillverkningen av batterier. Alla batteritillverkare lovar att upprätta anläggningar för återvinning av gamla batterier.

Men det är inte aktuellt idag utan först när batterierna börjat tjänat ut. Under resten av detta decennium kommer återvinningsanläggningarna huvudsakligen att tugga på batteriskrot från tillverkningsprocessen

Detta enligt Benchmark Mineral Intelligence (BMI) – ett analysföretag som håller koll på batteriekosystemet från gruvor och upp.

BMI ha just släppt en rapport om återvinningen. Enligt BMI kommer 78 procent av det material som återvinns år 2025 snarare komma från batteriskrot än uttjänta batterier.

Battericellsfabrikerna kommer att kassera material hela vägen från produktionen av elektroder – där återvinningen är enkel – fram till färdiga celler som inte klarar kvaliteskollen.  

I år kommer motsvarande 30 GWh skrot alstras och göras tillgängligt för återvinning, skattar BMI.

Skrotproduktionen kommer att minska i takt med att fabrikerna fintrimmar sina processer.  Vid mitten av 30-talet kommer uttjänta batterier att komma ikapp skrotet i volym i återvinningsanläggningarna.

De är svårare att återvinna än skrotet. För det första för att du till skillnad från skrotet måste lokalisera dem först. 

Och så måste du lyckas lägga vantarna på dem – de blir en åtråvärd produkt och det kommer att finnas en marknad för dem i alla stadier från pack till svart massa till separerade metaller.

Det kommer i det stadiet inte finnas så mycket batterier att återvinna att det kommer att kunna möta efterfrågan, tror BMI.

Du kommer förmodligen att få slåss med några av de många kinesiska aktörer som dominerar återvinningsekosystemet idag. De åtta största återvinningsbolagen är kinesiska. Vilket i sig inte är oväntat eftersom de flesta batterier tillverkas i där. 

Tre fjärdedelar av skrotet på marknaden i år kommer att komma från Kina, spår BMI.

Mot mitten av och slutet av 30-talet kommer det att finnas uttjänta batterier för återvining och de kommer att vara mer jämt fördelade över olika regioner.

USA och Europa har bestämt sig för att ändarna på våra batterinäringskedjor ska sitta ihop. 

Tipset till oss är att sätta ihop dem så snart som möjligt. I Storbritannien har Glencore och Britishvolt börjat med detta redan. De försöker bygga ett ekosystem för tillverkningsskrot.

BMI påminner om att det i EU finns lagförslag om att batterier som säljs inom och till EU år 2030 ska ha en viss andel återvunna kritiska materialer i sig. De ska dessutom ha placerats där på ett effektivt sätt.

Ett konkret tips till amerikanska företag är att utnyttja Joe Bidens Inflation Reduction Act. Den stödjer ”inhemskt producerade komponenter och material” i battericeller. Det är en beskrivning som alldeles utmärkt matchar skrot och återvunna battericeller.

KÄLLA: BMI

Läs även svenska analytikern Hans Eric Melins analys av samma marknad. Han ser på sikt en övertablering av återvinnare.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus