JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Istället för elkabel: skeppa laddade batterier

Ett japansk projekt, Power-X, vill testa en idé som nästan låter som ett aprilskämt – att överföra el genom att frakta laddade batterier till platsen där elen behövs.

Idén är alltså inte batteridrivna skepp. Utan att flytta energi från A till B genom att ladda batterier vid A och transportera dem till B.

Ett antal fraktskepp skulle kunna gå i skytteltrafik och upprätta motsvarigheten till en permanent kraftledning på platser där en fysisk kabel skulle vara orealistisk.

Sjutton amerikanska cent per kWh skulle kostnaden bli för att överföra energi 100 km på detta vis, i en exempelkalkyl. Fyra stycken ”batteri-tankers” skulle överföra 4,2 TWh/år, räknat på de batteripriser som antas gälla år 2030.

Om Elektroniktidningen räknar rätt motsvarar detta en överföringskapacitet på 478 MW.

År 2030 skulle en förbindelse av detta slag kunna vara ekonomisk för sträckor på upp till 175 km. År 2040 341 km.

Hamnstaden Yokohama är samarbetspartner i ett pilotprojekt som ska utforska tillämpningsområden. En första batteritanker kallad X ska vara sjösatt år 2026. Den lastar 240 MWh i 96 moduler, är 140 meter lång och 19 meter bred

Elektroniktidningen ber finske batteriexperten Jukka Järvinen om ett utlåtande. Han är skeptisk.

– Tekniskt är det görbart. Men flaskhalsar i transmission och distribution går att lösa redan idag med hjälp av stationära batterilager.

Han påpekar dock att skeppen i sig skulle kunna gå på batteri, till ett pris bättre än bunkerolja.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)