JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Volvo väljer Teslas kontakt

Volvo deltar i den amerikanska standardiseringen av Teslas laddkontakt NACS tillsammans med stor mängd bil- och laddtillverkare.

Det berättar den amerikanska organisationen Charin som är i full färd med att addera Teslas kontaktdon NACS till sin laddstandard CCS.

Bakgrunden är att Tesla har gått ut med ett erbjudande till samtliga alla bilmärken att börja använda Teslas gigantiska nät av laddstationer i USA. Problemet är att Tesla använder ett eget kontaktdon. Därmed behövs antingen en stor mängd adaptrar eller så måste laddarna eller bilarna byggas om.

Jättarna Ford och GM har under juni deklarerat att de tänker anpassa sina bilar så de passar Teslas kontakt.

Delstaterna Texas och Washington har bestämt sig för att kräva att en laddstation stöder NACS för att få subventioner – det är en effekt av hur stora de tre blir tillsammans.

Enklast blir det förstås på sikt om alla – både laddare och bilar – använder samma kontaktdon. Så behöver ingen använda adapter någonstans.

Och det verkar luta åt att valet blir NACS.

För nu meddelar alltså Charin att 51 företag hittills involverat sig i arbetet med att addera NACS som ytterligare ett kontaktdon i CCS-standarden. Här är ett urval:

  • ABB
  • Aptiv
  • BMW
  • Electrify America (VW:s laddbolag)
  • Ford
  • General Motors
  • Hyundai
  • Jaguar Land Rover
  • Keysight
  • Lucid Motors
  • Mercedes-Benz
  • Qualcomm
  • Rivian
  • Siemens
  • Stellantis
  • Toyota
  • Vinfast
  • Volvo

Ford och GM finns med – de som redan bygger om sina bilar till NACS. Nya namn är Hyundai, Jaguar, Mercedes, Stellantis, Toyota och Volvo. Såvitt Elektroniktidningen känner till har ingen av de nya namnen meddelat om och när de tänker stödja NACS i sina egna bilar.

Tesla är ett uppenbart namn som saknas. Tesla använder CSS i sina europeiska bilar och är medlem i Charin. Enligt sajten Electrive diskuterar Tesla och Charin just nu hur Tesla skulle kunna delta.

CSS har hittills arbetat med tre format: CCS1 i Nordamerika, CCS2 i Europa och MCS i en kommande megawattstandard som siktar på 1250 volt och 3000 ampere.

 

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)