De kinesiska biltillverkarna Xpeng och SAIC ska utveckla VW- respektive Audi-bilar för den kinesiska marknaden.
VW-koncernen har startat samarbeten med två av de stora kinesiska elbilsmärkena – SAIC och Xpeng. När de annonserade samarbetena den 26 juli tog Xpengs börskurs i USA ett skutt upp med 27 procent
Xpeng och VW ska utveckla två bilar byggda på samma plattform som används för Xpengs elbilar G7 och G9, men alltså etiketterade ”VW”. Även mjukvara för förarstöd och kommunikation hämtas från från Xpeng.
VW grundar ett kinesiskt utvecklingsbolag med på sikt 2000 anställda. Produktionen ska kunna starta år 2026.
VW köper även fem procent av Xpeng, eller närmare bestämt 4,99 procent, för 700 miljoner dollar. Och får en observatörsplats i Xpengs styrelse.
De två företagen planerar för ytterligare samarbeten kring elbilsplattformar, mjukvara och komponenter – även potentiellt för en marknad utanför Kina.
Vad gäller samarbetet mellan SAIC och VW:s dotterbolag Audi, har de skakat hand på att tillsammans utveckla Audi-märkta bilar för den kinesiska marknaden, inom för Audi nya segment.
VW-koncernen planerar att fortsätta utveckla elbilar på egna plattformar. Audi ska exempelvis släppa PPE- och SSP-bilar för Kina i slutet av 2026.
Kina är VW:s största marknad. Men den ser ut att krympa på sikt. En tidigare prognos på 6 miljoner bilar sålda under 2030 har skruvats ner till 4 miljoner.
Samtidigt ryktas om diskussioner om samarbete mellan Mercedes och Nio. De stöds av vad som ser ut som ett smygfotografi av ett sammanträde som inkluderar vd för Mercedes och vd och ordförande för Nio.
Observera att det handlar om rykten. Ett rykte är dokumenterat som fejk – att Mercedes vill bygga batteribytes-fordon på Nio-teknik.
Men när VW:s samarbeten annonserades tog ändå Nios börskurs ett steg upp med tio procent.