Världen största batteritillverkare, kinesiska CATL, har en tredje battericellfabrik på gång i Europa. Denna gång med en partner: Stellantis.
Annonseringar om nya europeiska batterifabriker har kommit allt glesare, men nu är det dags igen, när Stellantis och CATL berättar om ett 50-50-samriskprojekt på en ännu ej bestämd ort i Europa.
CATL bygger redan cellfabriker i Europa. En fabrik i Erfurt, Thüringen, Tyskland, presenterade sina första celler för snart ett år sedan. En fabrik är på gång någonstans i Ungern. Båda ska bli 100 GWh-fabriker, vilket är stort även med gigafabrikmått mätt. Endast Tesla och LG Chem bygger i den skalan i Europa.
För Stellantisfabriken har det inte meddelats en plats, men det har meddelats en kemi: LFP. NMC är visserligen den kemi som kommer att dominera i Europas celltillverkning under resten av 20-talet, men LFP är en bubblare. Den har visserligen lägre energidensitet och tål kyla sämre, men den har längre livslängd, är billigare och säkrare och har lättåtkomligare ingredienser. Bilar som blandar LFP- och NMC-celler är även på väg.
Stellantis har sedan tidigare cellfabriksprojekt i Tyskland, Italien, och Frankrike. Alla i samarbete med Mercedes, Total Energies och Saft, och alla på 40 GWh vardera.