Geely kommer att använda samma teknik för batteribyte som Nio efter att ha gått med i Nios batterbytesallians.
Tidigare i månaden gick även kinesiska Changan med i nybildade alliansen. Nio försöker få med ännu fler.
Alliansen vill inte bara se gemensamma format utan även gemensamma batterimackar, gemensam batterihantering samt gemensam forskning och utveckling av celler, laddning och batteribyte.
Samarbetet gäller både privatbilar och kommersiella fordon.
Geely har fram till nu utvecklat sin batteribytesteknik i samarbete med Lifan Technology i det gemensamma bolaget Livan Automotive. Geelys batterimacksoperatör heter Yiyi Power (tidigare E-Energee).
Nio är känt för att försöka sprida snabba batteribyten – ett alternativ till snabbladdning – även i Europa. I Sverige finns snart åtta Nio-batterimackar. I Kina har Nio 2163 batterimackar och 1995 snabbladdmackar och ett antal destinationsladdstationer.
Geely Holding äger märkena Volvo, Polestar, Zeekr, Lynk & Co, Livan, Geometry, Proton, Lotus, London EV, Ouling och Farizon. Det är även en liten delägare i Aston Martin.
Geely är den fjärde största biltillverkaren på den kinesiska marknaden med en andel på 6,4 procent hittills i år, efter BYD, FAW-Volkswagen och Changan. Inom segmentet elbilar hade Geely samma placering på samma marknad med en andel på 5,8 procent.
Företaget har 80 000 anställda och ägs av entreprenören Li Shufu.
Källa. Cnev Post