JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Everdrones hjärtdrönare gör skillnad

Hjärtpatienter får snabbare hjälp när Everdrones drönare står redo att rycka ut med defibrillatorer. Det visade statistiken efter att drönaren under elva månader tjänstgorde i Västra Götaland.

Drönarna ”tävlade” mot ambulansbaserad räddningspersonal. Två gånger av tre anlände drönaren i god tid före ambulansen. När drönaren var först på plats var  tidsvinsten upp till åtta minuter. Medianvärdet var tre minuter och fjorton sekunder, från larm till ankomst.

Andreas Claesson

– Om man betänker att för varje minut som sparas på att få hjälp och en defibrillator till en person med hjärtstopp ökar chansen att överleva med tio procent – då är tidsbesparingen verkligen betydande, kommenterar forskningsgruppens ledare Andreas Claesson.

Utfallet sammanställdes och har nu fått en publicering i den ledande tidskriften Lancet Digital Health. Så nu kan Everdrone sätta stämpeln ”vetenskapligt bevisad” på sin drönarlösning för akututryckningar.

Forskare på Karolinska Institutet såg till att utvärderingen gjordes korrekt och konstaterar att First on Scene, som systemlösningen kallas, är ”logistiskt genomförbar”.

Rapporten tar hänsyn till faktorer som skillnader mellan dag och natt, olika miljöer och olika väder. 

Drönarna genomförde 58 leveranser av defibrillatorer  mellan april  2021 och maj 2022. Exempelvis användes en av dessa defibrillatorer i Trollhättan den 9 december 2021 på en 71-årig man som drabbats av hjärtstopp. Senare fördes han till sjukhus där han återhämtade sig helt.

Drönaren och systemet övervakas av en mänsklig fjärrpilot. Fjärrpiloten styr dock inte drönaren i någon traditionell mening utan drönaren lyfter, navigerar och landar autonomt.

Hårdvaran är i grunden en kommersiell drönare med extra hårdvara och mjukvara från Everdrone för intelligens, autonomi och säkerhet.

First on Scene är idag enligt Everdrone mer moget än när studien genomfördes och nästa generations plattform, E2, kommer att minska responstiden med ytterligare 30 procent. 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)