Amerikanska konsumentgrupper vill se en lag som tvingar tillverkare att hålla uppkopplade produkter mjukvaruppdaterade, så de inte förvandlas till zombie-elektronik.
Konsumentorganisationerna Pirg (Public Interest Research Group), Consumer Reports och SRFF (Secure Resilient Future Foundation) vill tvinga tillverkare att ange hur länge de kommer att uppdatera programvaran i sina produkter för att hindra produkterna från att förvandlas ”zombier”.
Organisationerna presenterade ett lagförslag i torsdags. Connected Consumer Product End of Life Disclosure Act kräver märkning som visar hur länge produkten kommer att få tekniskt stöd, säkerhetsuppdateringar och buggfixar.
Märkningen ska finnas både på förpackning och online. Tidsgarantin måste vara rimlig. Dessutom ska köparen meddelas när produkt närmar sig slutet på sin supporttid. Och samtidigt få råd om hur situationen ska hanteras.
Märkning av detta slag av uppkopplade prylar hör till undantagen i USA idag.
Dessutom ska lagen tvinga internetleverantörer att ta bort och ersätta routrar och annan utrustning som nått slutet av sin livstid. Uppkopplade produkter, som routrar, är enkla måltavlor för hackare om de inte får säkerhetsuppdateringar. De har redan använts i USA för spionage och sabotage.
Organisationerna arbetar för att få lagförslaget introducerat både på delstatsnivå och i kongressen.
I Europa arbetar EU med lagstifning. CRA (Consumer Resilience Act) kommer att omfatta alla uppkopplade produkter.
KÄLLA: Fight To Repair.
ILLUSTRATION: Gemini