EMBEDDED WORLD Marknaden i Europa skulle vända upp redan förra året, sedan talades det om 2025, men enligt Kevin Hess på distributören Mouser, dröjer det till slutet av året eller nästa år innan det händer. Europa ligger runt ett år efter Amerika och Asien där det redan tagit fart.
– Jag kan se ljuset i tunneln, säger Kevin Hess som är global marknadschef på huvudkontoret i Dallas, Texas, när vi träffas på Embedded World i Nürnberg.
Han har arbetat på Mouser i 35 år, de senaste tjugo med marknadsföring.
– Alla sade att marknaden skulle repa sig i början av 2024. Sen blev det andra halvan och därefter fjärde kvartalet. Nu blir det i mitten av 2025 som det händer.
Han baserar tesen om den globala marknaden på att beställningarna började öka i februari förra året. Problemet var bara att värdet inte hängde med, varje beställning var liten.
– Det berodde på att kunderna fortfarande hade mycket på lager och bara behöver komplettera. Första kvartalet i år börjar värdet på beställningarna hänga med upp vilket säger oss att kunderna börjar få slut på lagren. Jag skulle säga att vi i mitten på året ser att det tar fart.
– I januari och februari 2025 såg vi positiva tecken i EMEA, och vi började levererade fler unika produkter till varje land.
I Norden såg vi under januari och februari en ensiffrig tillväxt i antalet sålda produkter. I Sverige noterade vi även en ensiffrig ökning av antalet köpare.
Men det är framförallt Amerika och Asien som ser ljuset i slutet av tunneln, Europa ligger mellan åtta och tolv månader efter. Även om Mouser inte leverera de stora volymerna till de tyska bilföretagens underleverantörer så påverkar deras problem även utvecklingsprojekt och prototyptillverkning.
– Europa är normalt ledaren, särskilt Tyskland när det handlar om design och tillverkning. Europa brukade vara lika stort som Amerika, och Asien trea. Nu är Asien större än Europa som fortfarande kämpar, säger han och fortsätter:
– Med den ökning vi ser globalt räknar jag med att vi växer fem eller sex procent i år vilket är bra. Vi måste lära industrin att växa sakta och säkert.
Under pandemin beställde många dubbelt eller tredubbelt av vad de behövde bara för att vara säker på att få något. Ett beteende som gett en tre år lång baksmälla.
– Det är första gången under alla år på Mouser som jag sett en så lång nedgång.
För att möta framtida tillväxt bygger Mouser ut lagret i Dallas med ytterligare en miljon kvadratfot plus att företaget investerar i automatisering.
Det är framförallt kunder inom industriområdet, telekom, IoT och försvar som står för tillväxten. Mouser levererar normalt inte komponenter till konsumentprodukter i stora volymer.
Under pandemin började många halvledartillverkare att själva sälja till kunderna och därmed ta bort en del av marknaden för distributörerna.
– Jag tror de har lärt sig en del läxor av det. De prioriterade de stora kunderna men distributörerna blev ibland utan. Om de då hade alternativa produkter på hyllan så valde kunderna det istället. Tillverkarna måste se till att distributörerna har komponenter annars tappar de försäljning till den ”långa svansen” som distributörerna betjänar, säger Kevin Hess.