Bilar elektrifieras och börjar kallas för rullande datacenter. I och med detta börjar elektronikindustrin se en kraftigt växande marknad. RISC-V-aktörerna är inga undantag.
Samtliga leverantörer som fanns på plats under RISC-V-veckan i Paris i våras hade fordonsklassade RISC-V-kärnor under utveckling. De hade uttalade ambitioner att ta sig in på fordonsmarknaden. Alla med olika ingångspunkter.
Amerikanska SiFive har inte hunnit göra sig ett namn inom fordonsindustrin än, men utnyttjar det faktum att de har varit på RISC-V-marknaden längst.
Taiwanesiska Andes har valt samarbeten och licensierar sina kärnor till bland andra Japanska Renesas. De har också visat upp ett samarbete med en av sina CPU-kärnor tillsammans med en GPU från brittiska Imagination.
Imagination själv har funnits i fordonsindustrin ett tag och pratar gärna om sin GPU – men de är nya inom RISC-V.
Olof Kindgren är aktiv inom öppen hårdvara som utvecklare, som styrelsemedlem i FOSSi Foundation och som ambassadör för RISC-V International, med mera. Han jobbar på svenska utvecklingsbolaget Qamcom. Texten är tidigare publicerad i branschtidningen Elektroniktidningen. |
Slutligen har tjeckiska Codasip gjort sig ett namn inom RISC-V, speciellt med fokus på att smidigt kunna lägga till applikationsspecifika extrainstruktioner. De är nya inom fordonsindustrin men har nyligen värvat Imaginations tidigare fordonschef vilket kan ge en rivstart.
Inom RISC-V International finns också en arbetsgrupp kring funktionssäkerhet ledd av franska Thales och amerikanska Nvidia, med sikte på att säkerställa så att RISC-V har funktionssäkerhet inbyggt istället för att komma som en eftertanke.