- På de olika kompetenscentren har vi satt upp ett antal demonstratorer som kan åskådliggöra de tekniska och affärsmässiga fördelarna med att föra in inbyggda system och intelligens i ett produktsortiment, säger Sven-Arne Paulsson, direktör för programmet Tekniq.
Till respektive center är dessutom ett tiotal personer, såsom projektledare, forskare, lärare och konsulter, mer eller mindre hårt knutna.
Lokal förankring
Tanken med kompetenscentren är att man lättare ska nå ut till lokala företag. Det är också anledningen till att man engagerat de mindre högskolorna i verksamheten. De har bättre förankring hos de lokala företagen, menar Sven-Arne Paulsson.
- Vi vill skapa ett samarbete mellan småföretag och universitet, något vi tidigare varit dåliga på i Sverige. De stora universiteten i landet har enbart koncentrerat sig på storföretag som Ericsson, ABB och Volvo.
Av de 60 miljoner kronor som Stiftelsen för Kunskap- och Kompetensutveckling, KK-stiftelsen, anslog till Acreo och Mälardalens Högskola för tre år sedan då programmet "Tekniq - Expertkompetens Intelligenta Produkter" startade återstår idag cirka hälften. Och det ligger i linje med planen, då tanken är att avsluta verksamheten om ytterligare tre år.
- Hittills har vi kontaktat över 1 000 svenska företag. Det har mynnat ut i 64 skräddarsydda kompetensprojekt, varvid 30 till 40 av företagen själva dragit igång egna utvecklingsprojekt, säger Sven-Arne Paulsson.
Inom ramen för programmet har dessutom ett femtontal kurser tagits fram i samarbete med högskolorna och universiteten. Kurserna är anpassade för mindre företag och koncentrerar sig främst på användandet och uppköp av inbyggda system.
Anna Wennberg