RFID-centret i Västerås ska alltså hjälpa kunderna att se vad de kan använda tekniken till i form av workshops. För kunder som kommit litet längre och vill testa om en idé håller i praktiken kan IBM skapa en pilotmiljö på centret. Centret ska fungera på projektbasis, och därför inte ha en fast bemanning.
- Det kan vara från tre till ett trettiotal IBMare inblandade i ett enskilt RFID-projekt. Eftersom RFID så mycket handlar om att integrera olika delsystem kommer det att finnas flera hundra personer med olika kompetens som på olika sätt är engagerade i RFID-centret, säger Torbjörn Chami.
Satsar internationellt
RFID-centret kan ses som en del av IBMs internationella storsatsning på RFID. Bland annat investerar företaget 250 miljoner dollar för att bland annat utveckla funktionaliteten i RFID-taggar.
- I Sverige ser vi en stor och framför allt kraftigt växande marknad för RFID. Internationella prognoser tror på en tillväxt på 35 procent per år de närmaste fem åren, och i Sverige kommer vi att få se minst den nivån, tror Torbjörn Chami.
- Antalet företag som har opera-tiva RFID-system i dag i Sverige är relativt litet, men vi är i ett läge där väldigt många har pilotprojekt eller är i färd med att starta pilottest. Om sex månader tror jag att bilden kommer att se helt annorlunda ut. Om tolv månader kommer RFID inte längre att betraktas som en ny teknik, utan som en nödvändighet.
Elias Nordling