Svenska solceller på polska bussar
Svenska Midsummer har tillverkat solcellerna till den första solcellsbestyckade Scaniabussen som just nu rullar på gatorna i polska Lublin. Stadens bussprojekt ska testas i två år. Initiativet väntas spara 1900 euro per buss och år, vilket ger en förväntad återbetalningstid på två år.Midsummers CIGS-solceller består av en tunn film på en yta av rostfritt stål, där det ljusabsorberande skiktet är en blandning av koppar (Cu), indium (In), gallium (Ga) och selen (Se). Strömmen samlas in via elektroder på framsidan. Solcellerna förbinds seriellt och täcks av ett skyddande skikt av plast. Eftersom ett substrat av rostfritt stål används, kan modulerna göras utan glas. Panelerna blir lätta, flexibla och behöver inte ha ram. Därmed kan de användas på strukturer som är ojämna, som rör sig eller inte kan hålla stora vikter. |
– Om en stad i norra Centraleuropa kan installera tunnfilmssolpaneler på sina kollektivtrafik och få kort återbetalningstid föreställ då vilken potential större städer i soligare delar av världen har när det gäller att införa solenergi till sina fordon och byggnader, säger Sven Lindström, vd på Midsommar i ett pressmeddelande.
CIGS-solceller består av en mycket tunn film som gör dem flexibla och lätta vid en jämförelse med traditionella kiselbaserade solceller. Solcellerna kan lätt böjas och de klarar exempelvis vibrationer bra, vilket gör dem lämpade att monteras på fordon i rörelse liksom på olika typer av byggnader.
Bussprojektet drivs av MPK Lublin som bär ansvar för stadens kollektivtrafik. Det ska pågå i två år för att därefter utvärderas.
Solcellerna från Sverige som sitter på bussar i Lublin. |