Elbilar kopplas till kontorets elnät
Nissan har kopplat en parkeringsplats för elbilar till byggnadens elnät. Därmed kan företaget utnyttja energin i bilbatterierna för att flytta elköpen till billigare timmar.Upp till sex Leaf:ar kopplas till byggnadens elcentral. Under dygnets billiga eltimmar laddas de och under de dyra timmarna levererar de.
Systemet sänker elnotan med 2,5 procent – motsvarande 32 000 kronor per år – på ett Nissancenter i Atsugi City i Japan där det provkörs sedan i somras. Elförbrukningen kunde minskas med 25,6 kW under de dyraste perioderna. Dessutom – inte helt oviktigt – var bilarna fulladdade när det var dags för personalen att åka hem.
Vehicle-To-Building är en vidareutveckling av Leaf-to-Home som gör samma sak, men med bilen i garaget hemma. Därhemma laddar man lämpligen bilen under natten när elen är billigast, eller via solceller när all el därifrån inte konsumeras direkt.
Elbilarnas batterier fungerar också som reserv när det blir strömavbrott i nätet.