Volvo testar vägmagneter för självkörande bilar
På Volvos provbana i Hällered utanför Göteborg har Volvo Cars och Trafikverket testat en ny metod för självkörande bilar – magneter i vägbanan och magnetsensorer i bilarna.På en 100 meter lång sträcka på provbanan i Hällered har man fräst ned runda ferritmagneter, 4 centimeter i omkrets och 1,5 centimeter tjocka, på 20 centimeters djup i vägbanan.
Den självkörande testbilen är utrustad med sensorer som känner av magnetfälten.
Det är ett forskningsprogram som delfinansieras av Trafikverket för att se hur magneter kan hjälpa till att navigera självkörande bilar.
En sidoeffekt till bilnavigeringen är att magneterna i vägbanan bidrar till allmän säkerhet på vägen, till exempel förhindra avåkningar och underlätta vinterväghållningen.
Volvo har ett stort projekt med självkörande bilar på gång med 100 stycken specialutrustade Volvobilar som 2017 ska ut i vanlig trafik på 5 mil utvalda vägar i och omkring Göteborg.
Det projektet heter Drive Me och har en budget på en halv miljard kronor. Det presenterades i vintras och Elektroniktidningen var på plats. (Länk)
Men det sades inte då exakt vilken teknik man tänker använda, annat än att det handlar om sensorer av olika slag. De självkörande bilarna ska kunna ta över gas, broms och styrning och hantera alla tänkbara trafiksituationer på egen hand.
Vägarna som testflottan ska köra på 2017 kommer inte att ha någon mötande trafik och maxhastigheten ska hållas vid 70 kilometer i timmen.