Någon lättnad spås inte heller för 2009, tvärtom. Företaget noterar att läget är ytterst svårbedömt, men planerar för att antalet sålda mobiler på världsmarknaden nästa år blir omkring 5 procent lägre än i år. Företaget siktar dock på att ta marknadsandelar, i kraft av sin storlek och sitt goda varumärke, och att vinstmarginalen för mobilverksamheten ska bli kring 15 procent.
För infrastruktursidan tror Nokia på en minskning av världsmarknaden med 5 procent, och att dess delägda dotterbolag Nokia Siemens Networks behåller sina marknadsandelar från 2008. Vinstmarginalen här väntas bli ensiffrig.
Under de rådande omständigheterna utesluter företaget inte på något sätt fler nedskärningar. Att hålla kostnaderna i schack anges som företagets högsta prioritet. Underordnat detta mål siktar företaget även på att öka sin marknadsandel inom mobiler och att ta vara på tillväxtmöjligheterna inom mobiler med inbyggda navigeringshjälpmedel som GPS och kartor.