2008 kom runt 2000 personer första dagen, nära 3000 den andra och 2400 den tredje. I år kom 1400 första dagen, 2090 andra dagen, och 1567 den tredje. Totalt alltså 5057. En nedgång med 30 procent.
Utställarna, inalles uppskattningsvis något tusental personer, är inte inräknade i besökarsiffran. Påpekas bör att de drygt 300 gymnasieungdomar som besökte mässan inte heller är inräknade i de 5057 personerna. De cirka 750 gymnasieelever som kom 2008 är dock inräknade i det årets siffror, så för att vara jämförbara borde 2008 års siffra reduceras till 6750. Nedgången stannar då på 25 procent.
– Klart att det är en besvikelse. Det är tråkigt att inte fler fick möjligheten att uppleva mässan. Men samtidigt är det kul med alla superlativer och lovord vi fått, säger mässans projektledare Magnus Eriksson.
Mässan fick förvisso mycket beröm, av både utställare och besökare. Och knappt någon utställare lastar organisatörerna för det klena utfallet.
– Alla är överens om att vi inte kunnat förbereda oss bättre. Vi har vänt på varje sten och förbättrat oss på alla punkter - format, layout, innehåll, seminarier och så vidare, säger Lena Norder, vd på branschföreningen Svensk Elektronik som arrangerade S.E.E. tillsammans med Stockholmsmässan.
Hon tror att en förklaring till den låga besökarsiffran kan vara historiskt betingad.
– Ska vi i branschen vara självkritiska så har vi inte alltid gjort mässor som motsvarat besökarnas förväntningar. Den här gången gjorde vi det väldigt bra, men det tar tid att bygga upp besökarnas förtroende. Rom byggdes inte på en dag - vi hoppas få skörda om två år, nästa gång S.E.E. äger rum. Det här var premiären, nu går vi vidare och siktar på att öka kvaliteten ännu mer, säger hon.
Läs även krönikan "Aldrig har så många jobbat så mycket för så få" (länk).