På måndag inleder Nissan och nätshoppingföretaget Dena test av en autonom taxitjänst. En reklamfilm visar ett turistpar, ett äldre par, två barn och en affärsman som utnyttjar tjänsten på olika sätt.
Tjänsten kommer att heta Easy ride. Den ska testas i Minatomirai-distriktet i Yokohama, Japan, längs en bestämd rutt på cirka 4,5 kilometer.
I bilarna finns en röststyrd pekplatta som kan ge rekommendationer om destinationer. Robotbilarna kan också kallas fram och styras av en app.
Först i början av år 2020 tror Nissan och Dena att Easy ride blir tillgänglig för allmänheten.
En reklamfilm visar ett turistpar som stiger ur en flygterminal och kallar fram en robottaxi och ber om rekommendationer. Pekplattan förstår både engelska och franska.
I en annan resa ber ett äldre japanskt par om att bli omkringkörda en stund, för en liten lusttur i ett vackert distrikt.
Två barn blir ensamma hämtade från en pianolektion och pratar med sin mamma via pekplattan.
En affärsman på väg hem får en rekommendation om en konditori där han kan köpa en tårta åt sina barn. Han programmerar robottaxin att snurra runt i kvarteret i tio minuter medan han shoppar.
Marknanden för apptaxi har rört på sig ordentligt detta år i Japan.
I tisdags annonserade konsumentelektronikföretaget Sony planer på en taxitjänst kring Tokyo baserad på artificiell intelligens. Sony, Daiwa och fem taxifirmor bildar ett gemensamt bolag med sammanlagt 10 000 bilar. AI:n ska trimma logistiken genom att spå transportbehov.
Uber visade intresse för Japan denna vecka. I Japan har Uber inte lyckats trixa sig runt lagstiftningen utan klassas entydigt som en taxiversamhet, och måste samarbete med taxibolag.
Tidigare i månaden annonserade Softbank och apptaxiföretaget Didi Chuxing planer på ett gemensamt projekt i Japan. SoftBank har investeringar i Uber.
Strax innan investerade Toyota 70 mijoner dollar i apptaxiföretaget Japantaxi. Och i januari annonserade Nihon Kotsu och Daiwa planer på att testa en taxidelningstjänst.