JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fransk AI-krets hos halvdussin biltillverkare

EMBEDDED WORLD Intel och Nvida har en europeisk utmanare för den viktiga  AI-krets som upptäcker vad som finns i bild i självkörande bilars kameror. Kretsen kommer från franska Kalray och heter Coolidge. Provexemplar släpps i höst.

Ett halvdussin biltillverkare utvärderar kretsen med hjälp av dess föregångare MPAA. De kommer från Japan, Sydkorea, Tyskland. Frankrike och USA.

Coolidge ska användas för beräkningar i de faltningsnät (en typ av djupa artificiella neuronnät, på engelska convolutional neural nets, CNN) som analyserar vilken typ av objekt det är som syns i den självkörande bilens kameror. 

Coolidge tillverkas hos TSMC i 16 nm i två versioner med 80 respektive 160 kärnor.  Energiförbrukningen är 20 respektive 40 watt och prestandan 50 respektive 100 teraops.

Idag används huvudsakligen specialanpassade grafikkretsar från Nvidia för bildigenkänning  i självkörande bilar. Intel har kretsar under utveckling efter några tunga investeringar i företag som utvecklar hårdvara för AI och bildanalys.

Kalray säger sig ha högre energieffektvitet än dessa och pekar dessutom på att företagets arkitektur ursprungligen utvecklats för realtidsanvändning, för flyg- och rymdtillämpningar, vilket uppskattas av fordonsindustrin.

Många fler CNN-kretsar är under utveckling, från bland annat ST, Videantis och Think Silicon. Ofta nämns självkörning som ett av användningsområdena.  

Kunderna har varit med och specificerat Coolidge.

Stephane Cordova

– Det gav dem förtroende för att det är det chip som de vill ha, säger Kalrays affärsutvecklingschef Stephane Cordova.

– Vi spenderade ett helt år med ett specifiera chipet med dem, med avseende på bland annat säkerhet, gränssnitt och prestanda.

Coolidge använder i huvudsak samma arkitektur som föregångaren MPAA, men bland annat uppgraderad från DDR3 till DDR4 och från 10 Gbit Ethernet till 25.

Kring 2020 hoppas Kalray att Coolidge kommer att finns i volym i kommersiellt tillverkade självkörande bilar.

Coolidge är vad som idag sysselsätter merparten av Kalrays embedded-avdelning på  60–70 personer. Det inkluderar mjukvaran, som stöder standardbibliotek som exempelvis Tensorflow, vilket betyder att existerande neuronnät är lätta att ladda i Coolidge.

Kalray har även en affärsenhet för datacenter. Den utvecklar en snabb mångkärnig krets för hantering av SSD-minnesrack.  Den kretsen kommer att användas i en produkt som släpps innan årets slut.

En Kalrayprocessor kan också eventuellt bli en komponent i en europeisk superdator. Kalray är ett av de företag som medverkar i  ett sådant projekt kallat Mont Blanc, som drivs av franska superdatortillverkaren Atos.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)