10 500 liv om året hoppas EU-kommissionen kunna rädda med nya krav på säkerhetsfunktioner i fordon och på trafikinfrastrukturen.
Följande funktioner kommer att bli obligatoriska i alla personbilar, enligt förslag från EU-kommissionen:
• Smart farthållare (ISA)
• Backkamera och backvarnare
• Upptäcka trött eller distraherad förare
• Filkörningsassistans (LKA)
• Automatisk nödbroms (AEB)
På bussar och lastbilar vill EU-kommisionen dessutom att ställa krav på sikt och på upptäckt av fotgängare och cyklister.
Förslaget kommer från Europeiska kommissionen och omfattar även krav på trafikinfrastrukturen.
25 300 dog i EU-trafiken i fjol. Siffran har legat ganska konstant sedan 2010. 135 000 blev svårt skadade och kostnaderna för olyckorna har värderats till 120 miljarder euro.
Säkerhetskraven på fordonen väntas minska antalet döda med 7 300 och antalet svårt skadade med 38 900. Infrastrukturkraven väntas subtrahera ytterligare 3 200 dödsfall och 20 700 skador.
Mellan 2020 och 2030 vill EU halvera trafikdöden och efter 2050 ska den vara noll.
Läs mer:
• Kommissionens pressmeddelande.
• Faktablad