Kaliforniska Nuro har börjat släppa i väg sin robotvarubil R1 på helt egna uppdrag utan en människa på plats i fordonet. Den täcker ett postnummerområde i Scottsdale, Arizona och levererar matvaror åt en Fry's-butik.
Nyheter om fordon som kör sig själva på gator eller vägar i allmän trafik, brukar alltid avslutas med ett litet PS – att det sitter en människa i förarsätet redo att ta över ratten.
Men inte denna gång. Robotbilen R1 fullgör leveransuppdrag ensam i upp till 40 km/h (25 mph) på gatorna i Scottsdale i skarp trafik.
Enligt tidningen Autonews är Nuro först med bragden, och inte heller Elektroniktidningen känner till något tidigare exempel – inte på gatan i allmän trafik.
När R1 stöter på problem så kommer de inte att vara av mer akut natur än att de kan hanteras via fjärrstyrning från en central. En plan B av det slaget kommer alla robotfordon i allmän trafik att ha under överskådlig framtid.
Nuro började leverera varor i samma kvarter redan i augusti, men det skedde i ombyggda Toyota Prius med övervakare i förarsätet.
Cirka tusen leveranser genomfördes på det viset fram till tisdagen den 18 december, vilket var den dag då den specialbyggda varubilen R1 för första gången fick rulla ut ur sin testbana och ta uppdrag i verklig trafik.
R1 har ingen plats för passagerare, bara varor. Den har utvecklats av Nuro sedan 2016 och är avsedd exakt för varuleveranser från butik i stadsmiljöer.
Från denna Fry's-butik utgår alla leveranser med R1. Fry's är en av butiksgrupperna i detaljhandelskedjan Kroger. |
Begränsningen är att alla de uppdrag som ges till R1 utgår från en och samma matvarubutik i Scottsdale och bara levererar till adresser i postnummerområdet 85257, som omfattar 17 kvadratkilometer och har cirka 27 000 invånare.
Det är en skarp tjänst som kostar 5,95 dollar för kunden, som måste möta upp vid trottarkanten.