Järfällaföretaget Midsummer – känt för att tillverka och sälja maskiner som gör små, lätta och flexibla solceller – meddelar i sin dagsfärska delårsrapport att det byter affärsfokus. I framtiden satsar det framförallt på att tillverka och sälja byggnadsintegrerade solpaneler.
– Nu lägger vi om vårt affärsfokus från att ha varit ett renodlat industribolag som utvecklar och säljer maskiner för solcellstillverkning till att bli ett konsumentvarumärke med tillverkning och försäljning av solpaneler, kommenterar Sven Lindström delårsrapporten.
Idag släppte Midsummer sin delårsrapport för årets tredje kvartalet. Där går att läsa att det senaste kvartalet banat väg för rejäla strategiförändringen. Företaget har organiserat om och samtidigt minskat personalstyrkan med 20 personer.
Nu väntar istället nya satsningar med investeringar och rekryteringar som ligger i linje med den nya affärsstrategin, skriver företaget.
Några andra viktiga händelser som nämns i delårsrapporten är den nya tekniken kallad Power Mesh Technology – som ökar solcellernas effekt och samtidigt ger dem ett mer diskret utseende – samt ett nytt dotterbolag i Italien, Midsummer Italia.