Volvo Construction Equipment, forskningsinstitutet Rise och bränslecellsutvecklaren Powercell har tagit fram vad som uppges vara världens första bränscellsdrivna dumper.
Ramstyrda dumpers används oftast i områden som inte har en utbyggd elinfrastruktur, som vid vägbyggen och gruvor. Av den anledningen har bränsleceller stora fördelar då de inte behöver laddas, som batterier. Dumpers kräver annars stora och tunga batterier för att kunna ge den kraft som behövs.
En bränslecell som drivs av vätgas är lättare vilket gör att fordonet i stället kan ta mera last.
Även för skogsmaskiner och skördemaskiner skulle bränsleceller kunna vara ett bra alternativ, då minskad vikt har betydelse för att minska fordonens påverkan på natur och mark, skriver energimyndigheten i ett pressmeddelande.
En kommersialisering av prototypen Volvo HX04 väntas ligga flera år framåt i tiden.
Arbetsmaskiner som traktorer, grävmaskiner, dumpers och truckar, står för ungefär sex procent av Sveriges klimatpåverkan och utsläppen har ökat sedan 1990.
– En ökad elektrifiering av den här typen av maskiner är ett viktigt steg i energi- och klimatomställningen, och Volvo CEs bränslecelldumper är ett tydligt resultat på att forskningen och utvecklingen inom området går framåt, säger Peter Kasche som är handläggare inom fordonsforskning på Energimyndigheten, i pressmeddelandet.