15 procent av personalstyrkan eller 3000 personer ska bort. 1900 av dessa finns i Sverige. Telia motiverar beslutet med att bolaget måste blir mer kundfokuserat och mindre byråkratiskt.
Vid årsskiftet hade Telia cirka omkring 18 000 anställda plus 1370 konsulter vilket innebär att 15 procent av personalen kan komma att få gå. Först måste dock neddragningarna förhandlas med facken.
Av de 3000 som Telia vill bli av med finns cirka 1400 i Sverige.
Personalneddragningarna påverkar alla enheter inom bolaget men ska få större påverkan på koncern- och gemensamma funktioner och mindre påverkan på landsenheter.
Telias plan är att neddragningarna ska göras redan i år till en kostnad av 1,4 miljarder kronor, samtidigt som de ska ge en årlig besparing på 2,6 miljarder kronor.
– Det här är ett tufft beslut, men ett som är nödvändigt för att säkerställa Telias långsiktiga framgångar. Tillsammans med styrelsen och min ledningsgrupp är vi inställda på att ta bort hinder för exekvering och att minska lager av komplexitet i organisationen så att vi bättre kan betjäna våra kunder, säger företagets vd Patrik Hofbauer i ett pressmeddelande.