JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
onsdag 8 december 2021 VECKA 49

Det tillverkas av biomassa, vatten och en elektrolyt med enkla metaller. Resultatet blir ett mellanting mellan en superkondensator och ett batteri. Pandemin har stoppat arbetet, men KTH-avknoppningen Skopas Tech håller just nu så sakteliga på att åter­starta verksamheten.

I en kortserie presenterar Elektroniktidningen ett axplock små och stora företag, men också projekt, som satsar på att kommersialisera material för att skapa miljövänlig energilagring i form av batterier eller superkondensatorer.

Företaget hade börjat arbeta med försökskunder, men pandemin slog till våren 2020 och arbetet pausades.

– Vårt team är väldigt internationellt och har inte kunnat resa, säger Natalia Skorodumova som är professor vid KTH och medgrundare.

Planen nu är att återstarta verksamheten för att vara tillbaka med full styrka inom ett år.

– Kanske har vi till och med bättre resultat då.

Tekniken bygger på mångårig forskning från KTH och funge­rar som en korsning mellan en superkondensator och ett laddningsbart batteri.

En superkondensator kan som bekant laddas upp mycket snabbt och levererar höga strömmar. Däremot behåller den inte laddningen lika länge som exempelvis ett litiumjonbatteri. Det senare har också högre energi­densitet, det innehåller mer laddning per volymsenhet.

Tiden det tar att ladda är upp till 95 procent snabbare än ett litium­jonbatteri samtidigt som det är betydligt billigare. Jämför man med en superkondensator är ­energidensiteten två till tre gånger högre. Siffrorna är verifierade av forskningsinstitutet Rise.

Batteriet tillverkas av kol från biomassa och en vattenbaserad elektrolyt med någon enkel metall, vilket gör det enkelt att ta hand om när det är förbrukat.

Artikeln är tidigare publicerad i magasinet Elektroniktidningen.
Prenumerera kostnadsfritt!

Tänkbara tillämpningar är elektriska verktyg, men batteriet passar också produkter som laddas med solceller och allt som drivs med energiskördning.

Långsiktigt vill företaget ha in det i fordon, framför allt tåg och bussar.

Fler artiklar i reportaget:
Ligna: Pappersbatteri som håller solcell vid liv
LiU: Ett steg närmare elektroniskt papper på rulle
Altris: Stark medvind för natriumbatteri
Billerud Korsnäs: Batterier på rulle
Enerpoly: Laddar för att ladda oladdbart energilagring
Bright Day Graphene: De vill skapa grafenflagor i Värmland

MER LÄSNING: