Internet blir allt bättre som redskap för dagens elektronikkonstruktörer. Nya stödfunktioner lanseras, de elektroniska komponentkatalogerna blir fler och man kan till och med köpa programvara via Internet.
Vartenda företag med självaktning har idag en sida på nätet. Så lät det i fjol när Elektroniktidningen tog tempen på Internet. Sökbara komponentkataloger och visst programvarustöd var ballast på nätet då. Man kan bara konstatera att det hänt en del på ett år. Allt fler företag använder Internet för att erbjuda stöd och distribuera programvara eller simuleringsmodeller. De sökbara elektroniska komponentkatalogerna blir också allt fler och allt bättre.
I november sjösatte exempelvis Ericsson Electronic Services Sveriges första, och fortfarande enda, sökbara komponentkatalog: www.elektronikkatalogen.ericsson.se. Ericssons kunder kan alltså söka och beställa komponenter, allt från diskreta halvledare till strömförsörjning, direkt över nätet. Utnyttjar kunderna den nya tjänsten då?
- O ja! Intresset är väldigt stort, 150 personer tittar varje dygn. Och 10 procent av kunderna beställer redan via Internetkatalogen, säger Lennart Stjernström som är chef för Ericssons katalogförsäljning.
Vid lanseringen menade han att en tredjedel av företagets order skulle komma via Internet redan hösten 1997. Idag tror han inte att det går riktigt så fort.
- Men 30 procent når vi säkert framåt nästa år, säger han.
En katalog i två skepnaderJust nu utvecklar man en ny katalog, eller rättare sagt två: en Internetkatalog och en tryckt dito. Internetvarianten har en given fördel, den når kunderna först.
- I den elektroniska katalogen uppdateras dessutom priserna varje vecka, säger Lennart Stjernström.
Andra företag som varit tidigt ute med sökbara komponentkataloger är National Semiconductor, www.national.com/design, Motorola och kontaktdonsjätten AMP för att bara nämna några.
Hetast i dagsläget är annars att köpa verktyg på World Wide Web. Kretsleverantören Cypress och programvarutillverkaren Mathsoft säljer båda produkter via Internet. Kunden betalar genom att knappa in sitt kreditkortsnummer.
Andra företag erbjuder gratisprogram som kan ladda ner från nätet. Ett exempel är Motorola som skänker bort en PC-version av konstruktionshjälpmedlet för de egna FPGA-kretsarna. Risken är dessvärre att man går vilse i företagets sajt, den är minst sagt omfattande. Rätt adress till gratiserbjudandet är www.mot- sps.com/fpga/freedl.html.
Verktygsleverantören Synopsys bjuder istället på ett smakprov ur syntessortimentet. En slimmad variant av syntesverktyget FPGA-Express kan laddas ner helt gratis via Internet.
Demoversionen stöder en handfull kretsfamiljer från FPGA-leverantören Xilinx och klarar konstruktioner på upp till ungefär 1 000 grindar. Inga större skapelser alltså, men man får ju ändå chans att testa om verktyget är så lättanvänt som företaget lovar.
Synopsys tillhör dessutom de verktygsleverantörer som satsar mest på stöd via Internet. Företaget erbjuder den Webbaserade stödtjänsten Solv It, en databas som innehåller svar på vanliga frågor i form av artiklar.
Tjänsten har blivit mycket populär bland konstruktörer - nyligen meddelande man stolt sin miljonte transaktion. Och då skall man veta att en transaktion inte betyder en simpel träff på sajten utan definieras som en faktisk nedladdning av en artikel.
Zuken-Redac är en annan pionjär inom verktygssupport. På adressen www.redac.co.uk finns företagets stödprogram PIIE - Program for Internet Information Exchange - gratis för kunder med underhållsavtal.
Här erbjuds interaktivt kundstöd och konstruktören kan även ladda ner demoprogram och buggrättningar. Numera kan man också komma åt PIIE via e-post, ett stort plus för kunder som inte har tillgång till World Wide Web.
Men verktyg och stöd är inte allt. En konstruktör behöver simuleringsmodeller också. På det området har verktygsleverantören Mentor Graphics varit innovativ. I sajten E-Parts - www.eparts.com - hittar Mentorkunder redan nu exempelvis sökbara kataloger.
Företaget håller dessutom på att bygga en virtuell affär. Tanken är att kunden, utrustad med virtuell shoppingvagn och godkänd inköpsorder, skall kunna välja produkter som sedan laddas ner direkt via nätet.
Många reklambladListan på nya Internetsatsningar kan göras mycket längre. Men man skall inte heller glömma att väldigt många hemsidor fortfarande mest liknar reklambroschyrer, med rena företags- och produktpresentationer.
Och det kanske största problemet med Internet kvarstår - det tar en evinnerlig tid att ladda ner hemsidorna, särskilt grafikrika skapelser.
En annan intressant fråga är naturligtvis hur vanligt det är att svenska konstruktörer faktiskt använder Internet i arbetet.
Elektroniktidningen gjorde nyligen en högst ovetenskaplig undersökning som visar att ungefär 75 procent av läsarna har tillgång till World Wide Web. I genomsnitt är de uppkopplade på nätet runt två timmar i veckan.
Charlotta von Schultz