En av nyheterna är en farthållare som anpassar sig till trafikrytmen. En radarsensor mäter kontinuerligt avståndet till bilarna framför och anpassar den egna bilens hastighet så att avståndet inte ska bli för litet.
Föraren väljer önskad maxhastighet och minsta tidslucka till framförvarande bil. Två sekunder innebär till exempel ett säkerhetsavstånd på ca 56 meter vid 100 km per timme. Luckan hålls konstant genom att systemet gasar och bromsar efter behov. Systemet tar hänsyn till omkörande bilar som går in och bryter kön.
En annan nyhet minskar risken för påkörning bakifrån och krockar med stillastående fordon. Detta orsakas ofta av att föraren är distraherad. En radarsensor i fronten övervakar kontinuerligt en sektor framför bilen. En kamera framför innerbackspegeln bidrar till att definiera typen av hinder. Om bilen närmar sig ett hinder utan att föraren reagerar, tänds ett varningsljus som speglas i vindrutan, och en ljudsignal aktiveras.
Om föraren inte reagerar aktiveras den automatiska bromsfunktionen. Bilen stoppas.
Men kanske krockar man ändå. Man vill inte att systemet ska träda in allt för hårt och tidigt. Det kan exempelvis ge onödiga inbromsningar i normal rusningstrafik. Men deformationen minskas, liksom risken för svåra följder.
Med Blis övervakar en digitalkamera på ytterbackspegeln den så kallade döda vinkeln. Kameran tar 25 bilder per sekund och registrerar, genom att jämföra bilderna, när ett fordon kommer in i den övervakade zonen. Då tänds en varningslampa vid ytterbackspegeln. Det gäller både för dem som kommer ifatt bakifrån och för dem man själv kör om. Systemet fungerar dag som natt och för både bilar och motorcyklar.
Erika Ingvald