Dagens omsättning på 50 miljoner kronor per år ska vara fördubblad inom två år. Och en dominerande ingrediens i framgångsreceptet är kontraktstillverkarna.
- Inom två år tror jag att 40 procent av vår omsättning i Sverige kommer från globala och lokala kontraktstillverkare, säger Katarina Bjerregaard, Key Account Manager för Farnell In One i Sverige.
Tanken är att spela en allt större roll som produktspecialist i skedet då kontraktstillverkarna tar fram nya konstruktioner och tillverkar de första prototypserierna.
- Tidigare frågade slutkunden kontraktstillverkaren om förslag på vilka komponenter de skulle använda. Men i och med att kontraktstillverkarna fått en ökad efterfrågan och produktion vill vi ge dem möjlighet att passa frågan över till oss.
- En kontraktstillverkare ska kunna säga: Vi ska göra detta. Hur ska vi göra det och vad ska vi ha? Ge förslag. Och vi får 24 timmar på oss att ta fram ett förslag.
Det kan tyckas vara ett djärvt mål, speciellt som kontraktstillverkare traditionellt inte varit det primära målet för katalogdistributören Farnell. Å andra sidan handlar företagets nyvunna engagemang om prototypserier och inte volymdistribution.
Samtidigt kan man konstatera att flera förändringar, både internt i företaget och på marknaden gör att förutsättningar finns för framgång. Under maj månad har företaget också skrivit samarbetsavtal med både Note och Sanmina SCI, där det sistnämnda avtalet har en global prägel.
- Samarbetsavtalet med Note är skrivet med Norrtäljefabriken, men vi har kommit överens om ett gemensamt upplägg som gör att även Lund och Borås kommer att hänga med på samma villkor.
Fler avtal på gång
Sannolikt kommer samarbetet med Note att breddas ytterligare framöver. Katarina Bjerregaard avslöjar dessutom att flera avtal kommer att signeras före sommaren, både med stora och små kontraktstillverkare.
För Farnells del har det ingen betydelse om en kontraktstillverkare är stor eller liten. Istället har man lagt upp två parallella program, ett för de riktigt stora globala tillverkarna och ett för de mindre och medelstora lokala tillverkarna.
I samarbete med globala kontraktstillverkare drar företaget självt nytta av sin globala position genom att nyttja tekniskt stöd från företagets bolag i England och USA. När de gäller de lokala kontraktstillverkarna samarbetar företaget istället på skandinavisk nivå.
- Vi har ett skandinaviskt team på fem personer som besöker företagen. Vi resursfördelar och bollar tekniska frågor mellan länderna, säger Katarina Bjerregaard.
Anna Wennberg