Optoga är specialist på lysdiodsteknik, en teknik som Volvo dock ifrågasatte initialt både vad gäller kostnad och kvalitet på ljuset. Efter två års utvecklingsarbete står det klart att färgåtergivningen är extremt god. Den når hela RA 92, vilket ligger högre än dagens befintliga krav inom medicinsk belysning.
– Vi har även lyckats behålla lösningen kostnadsneutral, vilket var överraskande för många, säger Marcus Björkman, försäljningschef på Optoga.
Visserligen är LED-ljuskällan dyrare än vanliga glödlampor, men Optogas lösning har inbyggda digitala funktioner som förenklar installation, kablage och styrsystem vilket gör att den inte blir dyrare än glödlampsalternativet om man slår ut kostnaden på helheten.
Ytterligare en intressant detalj är att energiförbrukningen hos bilens innerbelyning minskat med hela 90 procent, i och med att lysdioder ersatt glödlamporna. Detta trots att ljuset inte enbart används där det är helt nödvändigt – som i instrumentpanelen – utan i lika stor utsträckning för att underlätta och skapa en stämning i bilen.
När en dörr exempelvis öppnas lyser ljuskällor upp marken som föraren ska kliva ut på och i bagageutrymmet lyser flera ljuskällor upp utrymmet för att undvika att stora föremål skymmer ljuset.
– En annan detalj är att växelspaken är transparant, så den lyser, säger Marcus Björkman.
Han avslöjar också att Volvo ska använda företagets lysdiodsplattform brett framöver.
– Samma plattform kommer på alla nya Volvobilar fram till år 2017, förklarar Marcus Björkman.