JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Northvolt tappar jätteorder från BMW

I storleksordningen två miljarder euro suddas ut från Northvolts orderhäfte efter att BMW avbokat ett kontrakt.

Northvolts uppmärksammade förseningar innebär att BMW inte hinner få battericellerna klara i tid.

Det skriver nättidningen Electrive med hänvisning till den tyska tidningen Manager Magazin. Nortvolts investerare ska ha informerats om avbokningen redan i slutet av maj, enligt Manager Magazin.

BMW gjorde sin beställning i juli 2020. Den beskrevs på den tiden som en milstolpe i ett partnerskap med Northvolt som inleddes 2018. Battericellerns skulle levereras från Skellefteå med början år 2024.

BMW tillsammans med annat bland Scania, Volkswagen och Volvo gjorde stora beställningar när Northvolt bildades vilket var en av orsakerna till att Northvoltsatsningen kändes ekonomiskt tryggad.  

Tidigare har även Scania drabbats av Northvolts försenade produktion. Northvolts första fabrik, Ett, i Skellefteå, inledde sin produktion redan för 2,5 år sedan men jobbar fortfarande med utmaningen att få upp den i planerad volym.

BMW har beställt Northvolts prismatiska cellformat till aktuella BMW-modeller, vars celler idag levereras av sydkoreanska Samsung.

För sin nästa plattform Neue Klasse planerar BMW att använda cylindriska celler. Därför behöver BMW de prismatiska cellerna nu.

De framtida cylindriska cellerna kommer att levereras från tre bolag: kinesiska CATL, kinesiska Eve Energy, och japanska Envision. Alla tre – liksom Samsung – bygger battericellsproduktionskapacitet i Europa.

Kanske får även Northvolt leverera de cylindriska cellerna, från den fabrik Northvolt bygger i Tyskland. BMW håller den möjligheten öppen och behåller även sin andel i Northvolt.

Såhär säger Northvolt och BMW i ett gemensamt uttalande:

Northvolt and the BMW Group have jointly decided to focus Northvolts activities on the ambition of developing next generation battery cells. The BMW Group has as strong continued interested in the establishment of a high-performance circular and sustainable battery cell manufacturer in Europe.

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)