Sensorerna i sex mobiltelefoner monterade i tunnelbanevagnar i New York, lyckades identifiera 92 procent av de defekter som senare bekräftades av mänskliga inspektörer.
Lösa skarvar, lösa bultar, rälsdefekter och syllskador är exempel på den typ av fel som pekades ut efter en AI-analys av mobilernas sensordata från accelerometrar, magnetometrar, gyron och mikrofoner.
Utöver mobilernas sensorer användes externa mikrofoner monterade närmare rälsen. Mobilerna i sig fanns dels inne vagnarna och dels i plastskal monterade under vagnarna.
Lösa skarvar upptäcktes som ovanliga vibrationer vid skarvar i rälsen. Lösa bultar hördes som skrammel i mikrofonerna. Också sprickor och förslitningar i rälsen orsakade subtila ljudskillnader. Syllskador upptäcktes som vibrationer.
Mobilerna var av modellen Google Pixel och projektet – TrackInspect – genomförs i samarbete mellan Google och MTA (New York Citys Metropolitan Transportation Authority).
Nästa steg är nu en fullskalig pilotstudie inklusive ett försök att integrera metoden i spårinspektörernas normala arbetsflöde.
Källa: Wired