JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Kablage, industridatorer, projektutveckling –merparten av Seteks uppdrag idag ligger i fordonsindustrin. Men nu är planen att växa sig lika stor inom kategorin ”övrig krävande industri”.

Programmeringsskåp industridatorer och kablage är några av de typer av produkter som Setek varit med och utvecklat.

Elektroniktidningen ringde upp koncernchefen för Setek Group Hans Richert eftersom vi ville prata med några spännande konsulter inför ett temanummer.

Han ifrågasatte genast etiketten ”konsult”. Men vi insisterade och han gav med sig.

Hans
Richert

– Ok. Det är väl en semantisk fråga. Det finns ju rena resurs­kon­sulter, typ Sigma och Epsilon och de stora dra­karna. De gör ett fan­tas­tiskt jobb.

– Men vi har en annan uppgift. Vi hyr inte ut tid till andras projekt.

På Setek Group finns Setek Systems som gör kundstyrd projektutveckling – kompletta projekt från ax till limpa. Från specifikation och prototyper till serietillverkning och produktvård.

– Så ”produkt­utvecklings­konsult” kanske vi kan kalla oss.

Setek Systems har två syskonföretag i koncernen: Host Mobility och Cabeco. De konstruerar industridatorer respektive specialkablage och ledningsnät.

– Tillsammans är vi en komplett one-stop-shop, tycker vi.

Ett OBD-anslutet diagnosinstrument för bilar, ett programmeringsskåp till lastbilsproduktion och ett analysinstrument för medicinsk röntgenutrustning – det är några av de produkter som Setek varit med och utvecklat.

Host Mobility och Setek Systems sitter med moderbolaget i Mölndal. Cabeco finns i Trollhättan.

Rötterna för koncernen sträcker sig ända till 1975 och ett företag som hette Selektiv teknik. År 2008 bildades koncernen Setek Group av två tidigare och fyra nya ägare, med Setek Systems som dotterbolag.

Flera milstolpar i historieskrivningen gäller uppdrag för Volvo Cars och Trucks. En annan viktig kund är FMV.

Host Mobility införlivades år 2017. Det utvecklar telematikplattformar – små, robusta industridatorer. De kan till exempel sitta som diagnosenheter för fordon, logga händelser i testfordon, eller användas för trafikinformationsskyltar i lokaltrafiken i fordon och på hållplatser.

Cabeco införlivades året efter och tar fram ledningsnät och specialkablage för bland annat fordon.

Koncernen har kontinuerligt ett tiotal projekt i luften. Några av kunderna är återkommande och representerar kanske 10–15 nya beställningar per år. Omsättningen ligger kring 165–170 miljoner kronor på 36 anställda.

Vem behöver Setek? Gör lite reklam!

– Vi har förmåga att utveckla elektronik, mjukvara och mekanik i samma hus, inklusive kablage som ofta är en underskattad delkomponent.

– Och inte bara prototyper, utan hela vägen till produktion och serietillverkning.

– Lite som en entreprenör inom bygg som du anlitar för att ta hand om allt – betong, elektronik, snickare och hela klabbet.

Certifiering och EMC-provning täcks in av Seteks egna partners. Produkterna tillverkas typiskt i ”måttliga” volymer. Diagnosinstrumentet för Volvo Cars används på alla auktoriserade Volvoverkstäder globalt och har tillverkats i 30 000 exemplar hittills.

Företaget har utvecklat mycket produktionsutrustning till AB Volvo. Den relationen är mångårig.

– Vi är en preferred supplier. Det är måhända ett kvalitetsmått. Det är inget du blir som leverantör om du inte har ordning och reda.

Många av Seteks uppdrag kommer från fordonsbranschen. Produkter används i såväl fordon och infrastruktur som i tillverkning och i verkstäder. Vad gäller det nya spännande området elektromobilitet har Setek har bland annat kompetens inom BMS (Battery Management Systems).

Företaget signalerar för att bredda sina erbjudanden och ta in andra typer av uppdrag i större omfattning. Den verksamheten skulle kunna bli lika stor som den nuvarande inom fordon. Omsättningen skulle kunna dubbleras.

– Ambitionen och planen är att bredda affärerna till andra applikationsområden än fordon. Det finns en klar realism i detta.

Tuffa industriella miljöer är intressanta kandidater genom den erfarenhet som byggts upp genom uppdragen inom fordon. Hans Richert nämner processindustri som exempel.

Någon exakt tidsplan finns inte än, men Hans Richert avslöjar att det finns antal prospekt på gång där företagen redan lämnat offerter.

– Resan har redan börjat. Hör du av dig om ett år igen kan jag kanske ge betydligt mer konkreta exempel

Komponentbristen stort bekymmer

Som alla andra brottas Setek med komponentbristen.

– Det stör oss rejält.

Kanske extra mycket eftersom korta ledtider har varit något av ett signum för företaget, enligt Hans Richert.

Bristen gäller inte bara halvledare, utan även andra komponenter. När fabrikerna i Sydostasien stänger ner drabbas all produktion – även hos Seteks kunder.

Troligen, enligt Hans Richert, kommer företaget ändå att visa svarta siffror, trots det besvärliga läget.

Finns det ett hot är det att komponentsituationen är svår att sia om.

– Det är svårt att prediktera när det kommer att återgå till det normala. Läget handlar ju nästan om dagsnoteringar nu

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus