JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elfa störst på e-handel
Guidelines for contributing Technical Papers: download PDF

Komponentbranschen har genomgått stora förändringar under de senaste åren.

Men nu tror Per Lindberg, vd på Elfa, att läget är mer stabilt på fem års sikt.



Historiskt sett är Elfa en ren ordermottagare. Idag är företaget också den enda komponentdistributören som har butiksförsäljning i Sverige, med undantag för Bejoken som har ett utlämningsställe i Malmö. Men den hårdnande konkurrensen har tvingat företaget till att bli mer utåtriktat.

- Sedan början på året har vi börjat göra kundbesök för att kunna förbättra servicen och skräddarsy relationen med våra viktigaste kunder, säger Anders Waernulf som är marknadschef på Elfa.

För trots att företaget lever på små beställningar - den genomsnittliga orderstorleken är på 1 200 kronor - så är det några stora företag, däribland Ericsson, som räknas till de viktigaste kunderna.

Internethandel är också ett högt prioriterat område inom Elfa. Företaget är störst på Internethandel bland dagens svenska komponentdistributörer.

Det enda som tycks oroa Per Lindberg, vd för Elfa, en smula är vad som kommer att ske på legotillverkarsidan sedan Ericsson sålt ut sina produktionsenheter.

- Vad händer om man flyttar ut dessa produktionsenheter från Sverige? Det är en fråga som alla distributörer funderar på idag, säger han.

- En utflytt av sådana produktionsenheter skulle inte bara påverka de som har volymleveranser till själva produktionen utan även oss som levererar mycket för service och underhåll av produktionsutrustningen.



Vilka leveranstider har Elfa inom Sverige? Finns leveransgaranti?


- Vi levererar samma dag som en order är lagd. Om man tar sig till en av våra butiker får man sina produkter inom en timme, säger Per Lindberg.

- Någon leveransgaranti har vi inte, däremot har vi 98,5 procent lagertillgänglighet, säger Anders Waernulf.



Hur agerar ni vid komponentbrist?


- Vi drabbas sällan av komponentbrist eftersom vi jobbar intensivt med att hålla lager. Men självklart vänder vi oss till komponentmäklare eller utnyttjat andra kanaler för att finna komponenter om vi måste, säger Anders Waernulf.



Hur ser ni på behovet av teknikstöd?


- Vi har 12 personer som enbart svarar på tekniska frågor samt hjälper till att välja i sortimentet. Däremot skickar vi inte ut applikationsingenjörer till kund, säger Anders Waernulf.

- Om det behövs kan vi etablera kontakt mellan vår kund och tillverkaren, tillägger Per Lindberg.



Hur ser ni på Internet och hur påverkar näthandeln den egna verksamheten?


- 15 procent av våra beställningar går redan idag via Internet, medan värdet av dem är 18 procent. Inom några år vill jag att cirka 50 procent av beställningarna ska gå via Internet, säger Anders Waernulf.

Kan halvledartillverkarna och andra uppstickare hota dagens komponentdistributörerna genom att börja sälja standardkretsar direkt via webben?

- Det pratas mycket om detta, men vi har inte sett några sådana tecken. Halvledartillverkarna är inte intresserade av våra små beställningar, säger Anders Waernulf.

- Däremot har vi märkt att våra kunder använder nya kanaler. Fler och fler börjar köpa direkt av komponentmäklare från utlandet.



Kommer Internethandeln att göra svenska distributörer mer internationella?


- Vi ser inte Internet som den primära orsaken till en internationalisering, utan som ett hjälpmedel, säger Anders Waernulf.

- Vi är exempelvis stora i Polen idag, men ännu har vi ingen Internetkatalog på polska.

Hur kommer distributionsbranschen att se ut om tre till fem år?
- Inte så annorlunda mot idag. De stora förändringarna har redan skett, säger Per Lindberg.

- Idag finns det ett antal stora katalogdistributörer och ett antal stora volymdistributörer. Framöver måste man endera vara mycket stor eller nischinriktad och kompetensintensiv.



Går det att tjäna pengar på komponentförsäljning i framtiden?


- Ja, genom att addera ett mervärde, säger Per Lindberg.

- Vårt mervärde är ett brett sortiment, lager nära kunden samt snabb och säker leverans. Dessutom kan vi erbjuda mycket små volymer, till och med bryta förpackningar och sälja enstaka komponenter. Framöver kan vi fungera som en sorts integrerare där kunden kan få tag på flera olika funktioner så som komponenter, instrument, kabel och så vidare, förklarar han.

- Materialsatser är också något vi pratat mycket om. Idag gör kunderna sina egna satser och får leverans dagen efter. Men vi kan nog vässa oss lite mer inom området materialsatser, säger Anders Waernulf



Samarbetar ni med andra distributörer?


- Ja, det gör vi. Vi har exempelvis ett samarbetsavtal med AMP, där vi tar hand om den småskaliga distributionen och katalogförsäljningen medan de tar hand om de stora volymerna och in-design, säger Per Lindberg.



Har den hårdnande konkurrensen inom distributionsbranschen ändrat er verksamhet på senare tid?


- Ja, sedan början på året gör vi cirka 200 kundbesök per månad. Främst är det våra 400-500 viktigaste kunder som vi besöker, avslutar Anders Waernulf.

Anna Wennberg

Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)