- Vi försöker få företagen att arbeta med mångfald som affärsstrategi, säger Åsa Helg vid Sverige 2000-institutet i Göteborg. I amerikanska företag har mångfald, "diversity", hört till de hetaste begreppen under 90-talet.
"Diversity" har varit de senaste årens innebegrepp i det amerikanska näringslivet. Många amerikanska storföretag satsar hårt på att få fler kvinnor till mansdominerade jobb och att låta anställda med olika etnisk bakgrund jobba tillsammans.
Sverige 2000-institutet startade i somras för att hjälpa företagen och myndigheterna i "Intressentföreningen Sverige 2000", ett nätverk vars verksamhet kan sägas ha sprungit ur Ungdom mot rasism. Åsa Helg är en av två anställda i Göteborg och en person är halvtidsanställd i Stockholm.
Motorola långt framme
Bland de 23 företag, myndigheter och organisationer som är anslutna finns bland annat Volvo, ABB, Telia, Atlas Copco och AMS. Genom Sverige 2000-institutet får de hjälp med utbildningar, samarbete, och kontakter med amerikanska företag för att dra nytta av deras erfarenheter.
- Det finns väldigt mycket kunskaper och forskning, men alla har sin kompetens hos sig. Vad vi försöker göra är ju att lokalisera den här kompetensen, säger Åsa Helg.
Bakom amerikanska företags mångfaldsinitiativ finns ofta hårda lagar, men många företag går längre än lagen för att framstå som mer attraktiva. Till ideologin som finns kring företeelsen hör tanken att heterogena grupper är mer kreativa, och att arbetsstyrkan bör motsvara kundkretsen för att förstå dess krav.
Motorola hör till de företag som anses ha kommit längst inom konsten att hantera mångfald - "managing diversity". Roberta Gutman, Motorolas vice VD med ansvar för "Workforce Diversity", har blivit något av områdets guru. Hon föreläste hos Sverige 2000 i Göteborg i november.