De integrerade dator- och telefonisystemen (CTI) kommer att förändras radikalt. Idag säljer leverantörerna kompletta system som låser användaren till en tillverkare. Men utvecklingen går mot öppna lösningar där olika tillverkare står för skilda delar av systemen. Det säger Lars Irénius på AU-system Communication.
Telefonitjänster som konferenssamtal, kundtjänst, interaktivt talsvar med mera bygger på integrerad tele- och datorteknik, CTI. De CTI-produkter som teleindustrin i dag erbjuder bygger oftast på helhetslösningar.
- Det är som att investera i en 'svart låda' där man inte själv kan påverka innehållet, säger Lars Irénius.
Konsumenten blir låst till en producent om ytterligare CTI-tjänster behövs; det är endast tillverkaren som kan bygga till eller göra om systemet.
- I dag strävar alla medvetet efter öppna system. Flexibiliteten ökar och med det kommer också en vilja att skräddarsy egna lösningar.
Lars Irénius säger att de färdiga helhetslösningarna kommer att gå i graven mycket snart. Istället kommer en helt ny industri att växa fram som är nischad på CTI.
- Den nya CTI-industrin kommer att bestå av olika producenter. Växel, operativsystem, applikationer, mjukvarukomponenter etcetera tillverkas på olika håll men standarden kommer att vara ändrad och ha öppna gränssnitt.
Problem med gränssnittenTeleindustrin, tror Lars Irénius, kommer att stå för uppbyggnaden av infrastrukturen medan CTI-företagen levererar tillämpningarna. Med en och samma hårdvara ska konsumenten själv kunna välja bland olika tillämpningar.
Men konsumenten kommer trots valfriheten att ställas inför andra problem.
- Fördelen med 'svarta lådor' är att det finns en leverantör som har en tydlig ansvarsbörda. Med ett flexibelt CTI-system uppstår nya gränssnittsproblem som kan vara svåra att spåra.
Trots det tror Lars Irénius ändå på en snabb förändring.
- Om fem år kommer upphandlingen att se annorlunda ut mot i dag. Och år 2002 kommer inga vanliga växlar att säljas längre.
Magnus Sjöbäck