Ett strukturellt batteri som kan halvera vikten på en laptop, göra mobiltelefonen tunn som ett kreditkort eller få elbilen att gå upp till 70 procent längre på en laddning – det utvecklas på Chalmers i ett projekt som nu ska kommersialiseras.
Teknikområdet kallas viktlös energilagring. Förhoppningen är att bilar, flygplan, fartyg och datorer ska använda batterier som även fungerar som bärande konstruktion.
– Vi har lyckats skapa ett batteri av kolfiberkomposit som är styvt som aluminium och tillräckligt energitätt för att kunna användas kommersiellt, säger Chalmersforskaren Richa Chaudhary, försteförfattare till en vetenskaplig artikel som nyligen publicerades i Advanced Materials.
– Precis som ett mänskligt skelett har batteriet flera funktioner samtidigt.
År 2021 presenterade forskargruppen ett batteri med en energitäthet på 24 Wh/kg. Nu är det uppe i 30 Wh/kg. Det är klart lägre densitet än dagens batterier har – men från den siffran ska förstås vikten på strukturen de ersätter subtraheras. Samtidigt har gruppens cellen ökat sin styvhet från 25 till 70 GPa – det motsvarar aluminium.
– Vi har gjort beräkningar på elbilar som visar att de skulle kunna köra uppemot 70 procent längre än idag om de hade konkurrenskraftiga strukturella batterier, säger forskningsledaren Leif Asp som är professor vid institutionen för industri- och materialvetenskap på Chalmers.
– Sett till de multifunktionella egenskaperna är det nya batteriet dubbelt så bra som sin föregångare – och faktiskt det bästa som gjorts någonsin i världen, säger Leif Asp.
Ett nystartar bolag, Sinonus, ska kommersialisera forskningen.
Batteriet har kolfiber som både positiv och negativ elektrod, där den positiva elektroden är belagd med litiumjärnfosfat. Litiumjonerna transporteras genom en halvfast elektrolyt.