JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Kända tyska märken i stor nedläggningsvåg

Philips överger Grundig. Siemens lämnar konsumentelektroniken. Thomson skär i Telefunken. De klassiska tyska märkena i konsumentelektronikbranschen är i kris eller är direkt nerläggningshotade.

Grundigs problem är att en omsättning på 15 miljarder kronor är för liten för att hävda sig i världen men för stor för en nischproducent.

Philips sitter på 32 procent av Grundigaktierna, på den operativa ledningen samt plikten att ta alla förluster, enligt det avtal som Max Grundig skrev med Philips 1979.

Nu har Philips tappat tålamodet. Vid årsskiftet deklarerade koncernledningen helt enkelt att man inte tänker fortsätta driva Grundig efter 1997.



Företagsledning i revol
t

Det innebär kraftiga reaktioner på hemmaplan, där Grundig är marknadsledande. Dess nationella styrelse struntar tills vidare i beslutet att flytta TV- tillverkningen till Österrike.

Asiatiska intressenter kan kanske lockas med att få in en fot i Europa. Trots stora förluster (i år troligen 1,5 miljarder kronor) och personalnedskärningar (2 000 av 8 000 har fått gå) är Grundig det fjärde konsumentelektronikföretaget i Europa.

Grundigs fall har fått ny fart på en gammal debatt. Är detta slutet för konsumentelektroniken i Tyskland och Europa?

Debatten underblåses av att det nu är definitivt slut med radio- och TV- apparater av märket Siemens. Siemens slutade med egen tillverkning av konsumentelektronik redan på 60-talet. Sedan dess har man klistrat egen etikett på inköpta varor.

Frankrike har motsvarande debatt. Enligt ett förslag skall konsumentelektroniksektorn i Thomson säljas till Daewoo. Franska staten och det koreanska företaget förhandlar om en affär, men Thomsonarbetarna protesterar.



Bilradio lever gott


Samtidigt skär Thomson ner i Tyskland. I dess nordtyska fabrik som monterar TV- apparater med de klingande namnen Nordmende, Saba och Telefunken vill Thomson avskeda 1 000 personer, vilket i förra veckan fick de tyska arbetarna att gå ut i demonstrationer.

Den enda tyska konsumentelektronik som fortfarande lever gott är bilradioapparaterna, Blaupunkt och Becker (standard i Mercedes), samt TV-märket Loewe. Men Loewes lycka är att den tidigare ägaren BMW hoppade av och lämnade över till japanska Matsushita.

LARS-GUNNAR LARSSON



Dystra utsikter för tyska varumärken


AEG Nedlagt av Daimler-Benz. Lever som vitvarumärke, ägs av Electrolux

BECKER Ägs av Harman, bilradio

BLAUPUNKT Bosch, bilradio

GRAETZ Nedlagt av Nokia

GRUNDIG Ägt av Philips och Chantal Grundig, akut kris

ITT Nedlagt av Nokia

LOEWE ägt Matsushita, nischad på exklusiva produkter

NORDMENDE ägt av Thomson, hot om nedskärningar

RFT ägt av tyska radiohandeln, konkurser och kris, tidigare östtyskt märke

SABA ägt av Thomson, hotat av nedskärningar

SCHAUB-LORENZ Nedlagt av Nokia

SCHNEIDER Börsnoterat tyskt bolag. 80-talssuccé, med prisvärda massvaror, problem nu.

SIEMENS konsumentelektronik nedlagd 1997

TELEFUNKEN Ägt av Thomson, hotat av nedskärningar



Prenumerera på Elektroniktidningens nyhetsbrev eller på vårt magasin.


MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Rainer Raitasuo

Rainer
Raitasuo

+46(0)734-171099 rainer@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)